2008-12-14

Vannak?

Néha szóba kerülnek olyan "absztrakt" dolgok mint az álmok, látomások, szellemek, energiák (néha kérdőjel alá kerül, hogy mi is az az energia). Furcsa következtetések születnek, még furább magyarázatok. Érdekes a szembeállása két elég tipikus világnézetnek: semmi nincs, amit nem tudunk megmérni, esetleg olyan dolgok, amiket még nem és az, hogy semmit nem lehet megmérni, a műszereink is csak absztrakt játékszerek, a mérce relatív. Elvesztődik a határ a tudomány és fantázia között.
Valamiért szeretem az ilyen vitákat. Kemény agymunkát igényel logikus érveléssel felépíteni egy nézetet és azt fenntartani tudományos érvekkel és a tudományban létező légüres terek kihasználásával. Persze, megvan a saját világnézetem, de nincs mindenre előre gyártott magyarázatom, véleményem. Magyarázatra mondhatom, hogy nem tudom, de vélemény az menthetetlenül kialakul.
Érdekes, hogy mennyi mindent meg lehet magyarázni azzal az egy szóval, hogy energia. Lehet szó anyagról, adathordozó felületről, sőt érzelmekről, tapasztalatról, lélekről. Ilyenkor mindig valahogy előbb utóbb bejön a képbe a Biblia is, az egyiptomiak és az inkák, meg az ősrobbanás.
Lehet, hogy mégiscsak egy irdatlan összesküvés az egész és semmi több?

(Néha ilyenkor eszembe jút X, aki jövendőbeli orvos és azt allította, hogy a szerelem egyenlő Progeszteron vs Tesztoszteron. Most boldog szerelmes. Azóta nem merem megkérdezni a véleményét.) Valahogy én is így vagyok ezzel az egésszel. Hiszek valamit, de meggyőződésem, hogy emlékeim, tapasztalataim, helyzetem teszi velem. Lehet ha valami gyökeresen másképp lenne, az egész világnézetem felborulna. Akkor meg ez sem az igazság. Az igazságban nem kételkednék. Vagy igen?

2 comments:

Anonymous said...

mert az egyetlen bizonyossag a bizonytalansag. ha ezt el tudod fogadni, elsz boldogan, mig meg nem halsz. nekem ez meg nem sikerult :(
edo

Vera Linn said...

huh. ez eleg meredek :)